torstai 23. marraskuuta 2017

Elämä alkaa ulkona

Kaksin karkuteillä -elokuvan Tähkäpään päivät täyttyvät tekemisestä. Hän harrastaa vaikka mitä: kokkausta, voimistelua, kynttilöiden tekoa, maalaamista, lukemista ja tietysti hiustenhoitoa. Silti hän aina vain ikävystyy ja alkaa kysyä itseltään: koska minun elämäni alkaa? (Englanninkielisessä alkuperäisessä laulussa kysymys on juuri tuo "when will my life begin?", suomennoksessa Tähkäpää olisi "valmis jo seikkailuun".)


Tähkäpää katsoo ulos tornistaan ja haaveilee, että jonain päivänä lähtisi pois nähdäkseen leijuvat valot. Gothel-äiti on kuitenkin opettanut hänelle, että ulkomaailma on hyvin vaarallinen paikka, kuhisemassa sairauksia, piikkipensaita ja terävähampaisia miehiä.


Tähkäpää kerää kuitenkin rohkeutensa, ja paikalle tupsahtaneen Flynnin avustamana hän viimein astuu ulos torninsa ikkunasta ja hyppää ulkomaailmaan. Silloin hänen elämänsä alkaa.


Elämä alkaa tornin ulkopuolella. Oli torni sitten oma koti, tai oma mukavuusalue, tutut piirit tai kotikaupunki.


Minä tein tänä syksynä päätöksen lähteä tornistani taas. Minä leikkasin hiukseni pois. Minä selvitin riitatilanteen. Minä opettelin sanomaan ei ja sanomaan kyllä. Minä tutustuin uusiin ihmisiin. Minä ostin junaliput tuntemattomaan kaupunkiin ilman syytä. Olen tehnyt asioita, joita olen pelännyt, ja alkanut taas muistaa, mitä siitä voi saada, kun altistaa itsensä elämälle.


Lähtekää torneistanne. Elämällä on seikkailuja teidän varallenne.



4 kommenttia:

  1. Kiitos tästä! <3
    Ps. Upea kuvituskuva!

    VastaaPoista
  2. Tosi inspiroiva teksti. Ja tulee tarpeeseen varmasti ainakin tällaiselle tuttuun ja turvalliseen takertuvalle rutiinienrakastajalle :D Tykkään muutenkin tavastasi kirjoittaa, ja tästä blogista ylipäätään. Olen vain hirmuisen huono kommentoimaan. Olkoon tämä siis ilmoitus, että luen juttujasi ja jatka vain samaan malliin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tosi paljon, ihana kun tulit kommentoimaan! Mukava kuulla, että olet viihtynyt lukemassa juttujani.

      Tykkään muuten nimimerkistäsi, se on ihanan runollinen! :)

      Kommentoi ihmeessä toistamiseenkin!

      Poista